Dit betekenen de nieuwste wijzigingen in het YouTube-partnerprogramma voor jouw YouTube kanaal
Inschrijven
Blog / Geen onderdeel van een categorie

Dit betekenen de nieuwste wijzigingen in het YouTube-partnerprogramma voor jouw YouTube kanaal

Indy / donderdag 15 februari 2018
Leestijd: +/- 3 minuten

Met het YouTube-partnerprogramma (YPP) kunnen videomakers op YouTube met hun content inkomsten genereren. Videomakers kunnen namelijk geld verdienen via advertenties die bij hun video’s worden weergegeven en via YouTube Red-abonnees die de content van videomakers bekijken.

Voor het gebruik van bepaalde functies moet je kanaal op dit moment bij het YouTube-partnerprogramma zijn aangesloten. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om eindschermen en kaarten die naar gekoppelde websites linken.

Op 16 januari 2018 zijn er door YouTube nieuwe vereisten voor het deelnemen aan het YouTube-partnerprogramma aangekondigd. Er zijn verschillende nieuwe richtlijnen bepaald om de problemen aan te pakken die de YouTube Creator gemeenschap in 2017 hebben getroffen. Deze nieuwe richtlijnen zijn een nieuwe poging van YouTube om te voorkomen dat kanalen van slechte kwaliteit en gebruikers die zich niet aan de regels houden schade toebrengen aan de inspirerende en originele videomakers over de hele wereld die hun brood verdienen met hun kanaal.

Waarom vinden deze aanpassingen plaats?

In de loop van 2017 werd YouTube getroffen door boycots van adverteerders over ongepaste content waar advertenties op werden getoond, waaronder video’s over terrorisme en inhoud met jonge kinderen die door pedofielen werden getarget. Toen YouTube overstapte om strengere advertentie-beleidsregels af te dwingen, klaagden sommige videomakers dat hun advertentie-inkomsten daalden; in reactie daarop heeft YouTube destijds gezegd dat het zal werken aan het verbeteren van de nauwkeurigheid van video’s die als oneerlijk voor adverteerders worden beschouwd.

“Deze hogere normen helpen ons ook te voorkomen dat mogelijk ongepaste video’s inkomsten genereren die de inkomsten voor iedereen kunnen schaden” verklaarden YouTube chief product officer Neal Mohan en chief business officer Robert Kyncl bij de bekendmaking.

Het is als YouTube Partner van belang dat je je houdt aan de communityrichtlijnen, basisprincipes en beleidsregels voor inkomsten genereren, servicevoorwaarden en het programmabeleid van Google AdSense. Wanneer je deze richtlijnen overtreedt neemt YouTube maatregelen in de vorm van: Het uitschakelen van advertenties binnen je content (geen inkomsten), het uitschakelen van je AdSense account of in het ergste geval: Opschorting of beëindiging van je YouTube account. Zorg dus dat je het nieuwe beleid even goed doorleest en voorkom sancties.

Het doel van deze aanpassingen is dus de kwaliteit en geschiktheid van de content op YouTube waarborgen voor zowel de kijkers als de videomakers (creators) en adverteerders.

Wat is er nu veranderd?

In april 2017 is er al een minimum van 10.000 weergaven voor elk kanaal ingesteld, maar dit bleek niet genoeg om de kwaliteit van de kanalen te verhogen en de YouTube richtlijnen te beschermen. Om in aanmerking te komen voor het genereren van inkomsten heb je nu minimaal 4.000 uur aan weergaven over de afgelopen 12 maanden en 1.000 abonnees nodig. Deze nieuwe normen zijn tot stand gekomen na grondige analyse en gesprekken met verschillende videomakers. Videomakers die positief bijdragen aan de community worden geïdentificeerd en krijgen de kans om meer advertentie-inkomsten te genereren. Deze hogere normen helpen volgens YouTube om te voorkomen dat mogelijk ongepaste video’s inkomsten genereren.

Bovendien zei YouTube dat alle video’s in Google Preferred – die de best bekeken kanalen van de 5% vertegenwoordigen – door menselijke moderators zullen worden beoordeeld voordat ze inkomsten genereren. YouTube introduceert ook een drieledig ‘geschiktheidssysteem’ voor adverteerders om hun comfort niveau te selecteren met de inhoud waartegen ze advertenties kopen.

Wat betekent dit voor jouw huidige YouTube kanaal?

Door de aanpassingen in het YouTube-partnerprogramma is het straks voor “normale” YouTube kanalen niet meer mogelijk om d.m.v. de eindschermen naar gekoppelde websites te linken. Dit is natuurlijk heel erg balen omdat je op deze manier moeilijker (met name vanaf mobiel) verkeer naar je eigen website kunt sturen.

Wil je wel vanuit een video naar een gekoppelde website kunnen linken? Dan ben je dus verplicht om aan de nieuwe YouTube-partnerprogramma criteria te voldoen. YouTube zal overigens niks veranderen aan de bestaande links in je video’s, deze blijven gewoon bestaan. Ook ben je binnen het YouTube-partnerprogramma uiteraard niet verplicht om daadwerkelijk advertenties te laten draaien naast jouw eigen video’s.

Een tip van onze video marketeer Christian: Zorg dat je binnen de eerste twee regels van je video omschrijving een link vermeld die verwijst naar de gewenste landingspagina. Op die manier zien jouw kijkers in ieder geval direct de link onder je video staan, zonder op het knopje “meer weergeven” te hoeven drukken.

Heb je nog een brandende vraag?  Wellicht kan deze Q&A je verder helpen:

Geen ster in Engels? Klik op het tandwiel om de ondertiteling in te stellen op Nederlands.

Blog / Videomarketing

6 manieren om de weergavetijd en interactie van je Facebook video’s te verhogen

Voor een groot aantal merken en bedrijven die video inzetten op Facebook is het verhogen van de weergave tijd één van de meest gebruikte doelstellingen, maar hoe krijg je dit voor elkaar?

Laatste posts