De toekomst van technologie is al bijna geen toekomst meer..
Inschrijven
Blog / Customer Journey, Videomarketing

De toekomst van technologie is al bijna geen toekomst meer..

Jasper / woensdag 27 juni 2018
Leestijd: +/- 5 minuten

Technologie wordt steeds complexer, komt in razendsnel tempo dichtbij en woorden als AI, bots en cyborgs zijn al onderdeel van onze gebruikelijke woordenschat. Hoe ga je hiermee om als marketeer? Wat staat je allemaal te wachten? En hoe bereid jij je het beste voor op de digitale transitie? Deze vragen spelen ook bij ons, daarom hebben wij Steven van Belleghem (digital customer experience expert) gevraagd voor een exclusief interview. Dit is wat we hebben geleerd..

Bereid je voor op Artificial Intelligence en de impact op marketing

De grootste impact die Artificial Intelligence (AI) op marketing zal hebben is dat het zorgt voor de ultieme customer experience. AI helpt jou om je doelgroep beter te begrijpen, met insights die wij nu nog moeilijk handmatig kunnen verkrijgen en de juiste daaropvolgende handelingen die persoonlijke communicatie op massa niveau mogelijk kunnen maken.

Ben je geïnteresseerd in de toekomst van AI binnen je eigen marketing strategie? Het is belangrijk om als eerste vanuit het standpunt van je doelgroep te leren kijken. Vaak denkt men vanuit eigen behoeftes zoals: ‘’Ik wil graag aan de slag met bots, want dat vind ik vet’’, maar het is cruciaal dat je als marketeer goed weet welke customer value je wilt creëren voor jouw specifieke doelgroep.

Als marketeer heb je veel data tot je beschikking. Start met het verbeteren van je  datastrategie, kijk naar de data die je echt nodig hebt en denk alvast na over wat je verder nodig zou hebben om hier in de toekomst mee te kunnen werken. Met het gebruiken van de juiste data zou je bijvoorbeeld je operationele marketing processen kunnen automatiseren.

Veel bedrijven doen al veel met data, maar er liggen nog steeds onbenutte kansen op dit gebied. Wie nu de tijd neemt om te investeren in data management en dit goed voor elkaar krijgt, zal over vijf jaar een winnend bedrijf hebben.

Hyper personalized video content

Op het gebied van video is AI nog in een early stage. De verschuiving van tv naar online is uiteraard al wel een tijd duidelijk aan de gang. Wat we in de toekomst zeker kunnen verwachten is veel data-driven gepersonaliseerde video content. Zo gepersonaliseerd dat we spreken over ‘’hyper personalization’’.

Een goed voorbeeld van data gebruik om hyper personalized video advertenties in te zetten is Alibaba die Youku Tudou in 2016 overnam voor 3,5 miljard dollar. Het Chinese Alibaba is het grootste e-commerce platform ter wereld en Youku Tudou is één van China’s grootste video platforms die je zou kunnen omschrijven als een combinatie van YouTube en Netflix. Je vraagt je misschien af waarom Alibaba een videoplatform overneemt. Het antwoord is: data. Door de data van beide platforms te koppelen met de hulp van AI geeft het Alibaba de mogelijkheid om hyper personalized te adverteren via video content. Door het inzicht in het zoek- en aankoopgedrag van de doelgroep op Alibaba kan het heel specifiek en persoonlijk advertenties laten zien als diezelfde doelgroep video content bekijkt op Youku Tudou.

Zo kan het bijvoorbeeld in de toekomst ook hyper personalized product placement toepassen in de video content. Stel dat je via Youku Tudou naar een film kijkt en je bent iemand die graag cola light drinkt, jij zult dan zien dat het hoofdpersonage cola light drinkt. Ben jij echter iemand die liever normale cola drinkt? Dan zie je het hoofdpersonage normale cola drinken. Het product kan tijdens het kijken ook meteen besteld worden en zal binnen 30 minuten bij je thuis geleverd worden.

AI als video content creator

Het creëren van video content is wat we nu nog beschouwen als iets wat alleen de mens kan, want het grote verschil tussen de mens en AI is dat de mens creatief is, toch?

Dat dachten wij ook.. Maar de eerste stappen van creatieve AI blijken al te zijn gemaakt. Zo is er bijvoorbeeld al door AI muziek gecomponeerd en zijn er schilderijen ontworpen. Zo leerden de Flow Machines van Sony Computer Science Laboratories om muziekstijlen te herkennen. Zo is dit nummer in de stijl van The Beatles gecomponeerd door AI en daarna geproduceerd door componist Benoît Carré.

Vergelijkbaar zijn de schilderijen die met de hulp van AI zijn gemaakt door Google. Een computer creëerde eigen versies van bekende schilderijen door vormen in de schilderijen te herkennen en deze te vervangen door het groot scala aan afbeeldingen die het in de database heeft. Het resultaat zijn super trippy kunstwerken die, wanneer een mens ze gemaakt zou hebben, zouden worden beschouwd als super creatief. Zo kwam deze interpretatie van de Sterrennacht van Van Gogh tot stand:

Op het gebied van AI video creatie zijn er ook al stappen gemaakt. Zo lijkt fake news zoals we het nu kennen nog maar het begin te zijn. Er is al aangetoond dat het mogelijk is om met de hulp van AI iemand in een video iets te laten zeggen wat hij of zij nooit gezegd heeft. Zo maakte regisseur en comedian Jordan Peele onlangs deze video om mensen hiervoor te waarschuwen.

Hoe bereid je je het beste voor op de digitale transitie?

Als je in de toekomst wilt winnen is het cruciaal om data en AI expertise een prominente rol te geven binnen het marketing team. Neem eens een duik in ‘’Customers the day after tomorrow’’ het boek van Steven van Belleghem waarin alles wat je maar te weten kunt komen over de invloed van technologie op de customer journey voorbij komt.

Om je voor te bereiden op de digitale transitie kun je rekening houden met deze 6 ontwikkelingen die van Belleghem ook beschrijft in zijn nieuwe boek:

1. De curatie van informatie
2. Het aanbieden van ‘customized’ informatie
3. Aanbevelingen
4. Voorspellingen
5. Automation
6. Contextuele analyse

‘’Customers the day after tomorrow’’ is het boek waarin hij licht schijnt op AI, wat dit kan gaan betekenen voor je klanten en hoe de evolutie van AI in de customer relationship zal veranderen.

Blog / Videoproductie, Videomarketing

De bureauwereld wordt geherconfigureerd en videomarketing neemt het voortouw

Er vindt op dit moment een grote verandering plaats in de bureauwereld. De beurskoers van ”The big four” is de afgelopen maanden gekelderd en alleen diegene die zich kunnen aanpassen, zullen overleven. Er is meer behoefte aan specialisme.
Maar wat betekent dit voor de toekomst?

Laatste posts