Een eigen YouTube kanaal bouwen? Dit moet je weten!
Inschrijven
Blog / Videomarketing

Een eigen YouTube kanaal bouwen? Dit moet je weten!

Bas / donderdag 1 maart 2018
Leestijd: +/- 4 minuten

YouTube is de afgelopen jaren hard aan het groeien. Gemiddeld kijkt de Nederlander 40 minuten per dag naar YouTube video’s. Dit is natuurlijk een goede reden om als bedrijf of merk na te denken over het starten van een eigen YouTube kanaal. Maar om alles uit jouw YouTube kanaal te kunnen halen moet je eerst weten waarom je het kanaal start, behalve omdat je de kans ziet een groter publiek te bereiken. Zo kan een kanaal ervoor zorgen dat je doelgroep verbonden raakt met jouw bedrijf of merk. Ze kunnen zich abonneren op jouw kanaal zodat wanneer je een nieuwe video uploadt deze in hun YouTube feed belandt. Zo zal jouw content altijd je loyale doelgroep bereiken. Daarnaast kun je via een YouTube kanaal, net zoals bij Facebook en Twitter, de dialoog aangaan met jouw doelgroep en de doelgroep met elkaar.

Gaat het hebben van een YouTube kanaal iets toevoegen aan jouw huidige marketing aanpak?

Hoewel het gebruik van YouTube in het algemeen altijd aan te raden is (denk oa. aan de SEO voordelen die de inzet van video content met zich meebrengt) is het belangrijk om de keuze om met een eigen YouTube kanaal te starten wel strategisch te bekijken.  

Gaat het hebben van een YouTube kanaal iets toevoegen aan de huidige marketing aanpak en bereik je jouw doelgroep via het video platform? Het vooroordeel dat alleen jongeren op YouTube te vinden zijn hebben wij in een eerdere blog al ontkracht. Het gebruik van YouTube blijft stijgen, ook onder de oudere doelgroepen. Wie is jouw specifieke doelgroep? En zijn zij actief op YouTube? Het is belangrijk om dit inzichtelijk te maken voordat je aan jouw YouTube avontuur begint.

Als jouw doelgroep actief is op YouTube is de tweede vraag: Gaan zij gebruik maken van jouw kanaal? En hoe zorg je dat je dit kunt stimuleren? Hierbij moet je ook nadenken over de video content je gaat delen. Een YouTube kanaal moet geen verzameling van onsamenhangende video’s zijn. Een goede video strategie is de basis van een succesvol YouTube kanaal. Kies bijvoorbeeld voor verschillende rubrieken.

Een goed voorbeeld hiervan is Praxis met de ‘MAAK HET ZELF’ rubriek:

Het inrichten van jouw kanaal

Om de volledige potentie uit jouw YouTube kanaal te kunnen halen is het belangrijk dat je kanaal zo is ingericht dat het overzichtelijk en gebruiksvriendelijk is. Dit kan op verschillende manieren.

Kanaal trailer

Speciaal voor mensen die nog onbekend en niet geabonneerd zijn op jouw kanaal kun je op jouw kanaal homepagina een korte video (de kanaal trailer) plaatsen waar je laat zien wat zij van jouw content kunnen verwachten. Deze trailer kun je automatisch laten afspelen bij ieder bezoek. In combinatie met een pakkende tekst is dit een goede manier om nieuwe abonnees aan je te binden. Een goed voorbeeld hiervan is Appie Today, het sociale YouTube kanaal van Albert Heijn:

Afspeellijsten

Als je kiest om videocontent te verdelen in rubrieken is het belangrijk om deze op jouw kanaal in te delen in verschillende afspeellijsten, op deze manier kunnen bezoekers de verschillende rubrieken apart van elkaar bekijken zonder al te veel zoekwerk. Dankzij de ‘automatisch afspelen’ optie is het nu gemakkelijker om hele rubrieken in één keer te bekijken à la ‘binge watchen’.

Banner

Net als bij Facebook kun je aan jouw YouTube kanaal een banner toevoegen. Deze banner moet er natuurlijk goed uitzien. Maar naast het hebben van een goede visual kun je de banner ook gebruiken om belangrijke informatie over jouw kanaal te communiceren met jouw doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan een slogan die jouw kanaal omschrijft of gebruik hem om aan te geven wanneer er standaard nieuwe video’s geupload worden, dit doet Enzo Knol (bekende vlogger van Nederlandse bodem) als volgt:

Creator Academy

Speciaal voor videomakers in spe is YouTube de Creator Academy begonnen. Als videomaker kun je hier gratis cursussen volgen die helpen met het starten van een carrière als YouTuber, maar ook als bedrijf of merk kun je hier veel van leren. Via de Creator Academy kun je onder andere geholpen worden bij het beantwoorden van de volgende belangrijke vragen:

Door goed na te denken over de essentie van je kanaal zul je effectiever gebruik maken hiervan. Vergeet niet naast alle tips uit deze blog altijd de visie van je bedrijf of merk goed in het achterhoofd te houden. Zo zorg je dat je YouTube kanaal goed aansluit op waar je voor staat.  

Wist jij dat…

Op 22 februari 2018 zijn de nieuwe vereisten voor het deelnemen aan het YouTube-partnerprogramma (YPP) ingegaan, dit heeft invloed op iedereen met een YouTube kanaal. Voor het gebruik van bepaalde functies moet je kanaal op dit moment bij het YouTube-partnerprogramma zijn aangesloten. Meer weten? Lees dan onderstaand artikel.

Blog / Geen onderdeel van een categorie

Dit betekenen de nieuwste wijzigingen in het YouTube-partnerprogramma voor jouw YouTube kanaal

Op 16 januari 2018 zijn er door YouTube nieuwe vereisten voor het deelnemen aan het YouTube-partnerprogramma aangekondigd, dit heeft effect op iedereen met een YouTube kanaal. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om eindschermen en kaarten die naar gekoppelde websites linken, maar ook over het advertentiebeleid en de inkomsten die via YouTube te genereren zijn.

Laatste posts