FJ. Creative. Digital. Production. sluit zich aan bij Dutch Independents Network
Inschrijven
Blog / Videomarketing

FJ. Creative. Digital. Production. sluit zich aan bij Dutch Independents Network

Indy / woensdag 6 juni 2018
Leestijd: +/- 4 minuten

Over de verandering in de bureauwereld is de afgelopen tijd al het een en ander gezegd en geschreven. Aansluitend daarop vond afgelopen april de kick-off plaats van Dutch Independents Network (D.I.N.), het tegengeluid van de specialisten.

Eén van de 20 bureaus die zich heeft aangesloten bij dit multidisciplinaire netwerk is FJ. Creative. Digital. Production. Ik ging in dialoog met FJ oprichters en broers Fabian en Jasper Fraikin en Peter Mulder (oprichter van D.I.N). Wij bespraken het gevoelige onderwerp van dit moment; de herconfiguratie van de bureauwereld.

De adverteerder en consument hebben behoefte aan vernieuwing

Met Dutch Independents Network wordt er afgestapt van de traditionele denkwijze van bureaus, wat nu een groot probleem lijkt te zijn. “Deze denkwijze komt vaak tot stand vanuit een holdingstructuur waarin verschillende partijen bijna gedwongen aan elkaar overgeleverd worden en moeten samenwerken, wat heel moeilijk blijkt. Daarnaast is de transparantie ver te zoeken bij de grotere bureaus.” aldus Mulder.

Ook de twee broers hebben hier hun kijk op, volgens Jasper sluit de traditionele bureauwereld niet meer goed aan op de behoefte van de adverteerder. ‘’Er is behoefte aan één aanspreekpunt om de hele strategie neer te leggen en te laten oppakken door specialistische bureaus.” De verandering van deze behoefte van adverteerders is al te zien in de praktijk, bijvoorbeeld bij de Rabobank, die zelf een pitch uit schreef. Dat zegt genoeg volgens Fabian. ‘’Ze weten wat het probleem is en zoeken hiervoor hun eigen partij(en), het bureau wordt hierbij omzeild.’’

Specialismen bij elkaar brengen

Specialisten moeten worden samengebracht en uit vrije wil op een nieuwe manier met elkaar samenwerken. “Wij zien dat dit snel gebeurt als de kans hiervoor gecreëerd wordt. Specialisten merken dat ze met elkaar een bredere propositie neer kunnen zetten en samen business kunnen bouwen.’’ legt Mulder uit, waarop Fabian toevoegt: “Als specialistisch bureau heb je zo ook een veel breder portfolio. Bij de vraag van een klant kun je om je heen kijken om deze nog beter aan te pakken.”

In de afgelopen periode zijn grote internationale netwerken nog meer gegroeid, maar het businessmodel staat onder druk door de eis van transparantie vanuit de markt. Volgens Peter komt dit met name door de digitale ontwikkeling. ‘’Men wordt genoodzaakt om data digitaal te verwerken.’’

Daarnaast verandert ook de behoefte van de consument, men heeft behoefte aan een gepersonaliseerde boodschap. “Dat vraagt van bureaus om de werkwijze daarop aan te passen. Dan praat je over o.a. hyperpersonalisatie, niet werken op basis van segmenten, maar interesses en andere insights waarop je je content kunt baseren.”

Meegaan in de digitale transitie

Met de samenwerking tussen al deze verschillende specialisten wil Mulder inspelen op de noodzaak van het verwerken van data. “Al die data zorgt voor een enorme belasting op creatie. Voor al die segmenten die naar voren komen zou je eigenlijk een aparte campagne moeten ontwikkelen. Je hebt zoveel insights en stukken van de markt die je baseert op een bepaald profiel, die je met een bepaalde creatie wilt benaderen.’’

Volgens Fabian is een traditioneel bureau ook niet gewend om na te denken over de koppeling van creativiteit aan data inzicht: ‘’Bureaus hebben te weinig insights om campagnes op te bouwen.” Mulder sluit zich hierbij aan: ‘’Daarom zullen ze meer samen moeten werken met data gedreven gespecialiseerde bureau’s om te kunnen overleven.’’

Op het gebied van video content development en creatie is de afgelopen jaren ook veel gebeurd. Video is digitaal geworden. Iedereen wil het inzetten of ziet in dat ze er iets mee moeten doen. Volgens Jasper is video marketing echter nog steeds niet volwassen: “Veel productie partijen doen aan video marketing en maken veel video’s. Maar er zijn relatief weinig partijen die echt video marketing toepassen. Ze vergeten na te denken over de strategie en hoe ze de doelgroep bereiken en activeren.”

In een eerder bericht op Adformatie werd gedeeld dat het doel van D.I.N. was om aan het eind van dit jaar alle, voor marketeers en ondernemers, relevante disciplines vertegenwoordigd te hebben binnen het netwerk. Inmiddels is het volle bak en zijn er al een hoop vruchtbare samenwerkingen aan de gang.

Blog / Videoproductie, Videomarketing

De bureauwereld wordt geherconfigureerd en videomarketing neemt het voortouw

Er vindt op dit moment een grote verandering plaats in de bureauwereld. De beurskoers van ”The big four” is de afgelopen maanden gekelderd en alleen diegene die zich kunnen aanpassen, zullen overleven. Er is meer behoefte aan specialisme.
Maar wat betekent dit voor de toekomst?

Laatste posts