De groep traditionele tv kijkers krimpt: Wat is de toekomst van reclame op tv?
Inschrijven
Blog / Videomarketing

De groep traditionele tv kijkers krimpt: Wat is de toekomst van reclame op tv?

Bas / dinsdag 20 februari 2018
Leestijd: +/- 4 minuten

Hoewel tv kijken nog steeds enorm populair is, is het aantal traditionele tv kijkers aan het afnemen. Mensen kiezen er steeds vaker voor om alleen nog maar online content te bekijken via bijvoorbeeld Netflix, NPO Start of YouTube. Maar hoe zal tv kijken er in de toekomst aan toe gaan? En wat gaat er veranderen op het gebied van reclame op tv?

Het aantal cord-cutters neemt toe

In de Verenigde Staten is het aantal zogenoemde ‘cord-cutters’ sterk aan het toenemen. Cord-cutters zijn mensen die hun tv abonnement (kabel of satelliet) hebben opgezegd. Dit waren er in 2016 16,7 miljoen en in 2017 22,2 miljoen. In Nederland is het aantal huishoudens zonder een tv abonnement procentueel een stuk minder dan in de VS, maar de trend is volgens kenners wel langzaam aan het overwaaien. Dit wil niet zeggen dat mensen dan ook minder gebruik maken van de tv zelf. YouTube ziet het aantal weergaven via tv sterk toenemen. Met een groei van 70% in 2017 is de tv zelfs het hardst groeiende apparaat waarop mensen YouTube content bekijken.

Op deze groei heeft YouTube vorig jaar slim ingespeeld met de lancering van YouTube TV. Met een abonnement op YouTube TV kun je online tv kijken en onbeperkt uitzendingen opnemen en terugkijken. Per huishouden kun je nog vijf extra accounts verbinden aan je abonnement. Zo kunnen meerdere mensen tegelijk tv kijken op verschillende apparaten in huis. Dit allemaal voor 35 dollar per maand, terwijl je bij een kabel of satelliet abonnement in de VS al snel het dubbele betaalt. Helaas voor ons is YouTube TV op dit moment nog niet te verkrijgen in Nederland.

De toekomst van reclame op tv

In een artikel op Think With Google vertelt Neal Mohan, de chief product officer van YouTube, hoe hij de toekomst van tv kijken ziet. In zijn ogen zal er in de toekomst een combinatie zijn van online tv kijken (zoals YouTube TV) en het kijken van andere online video content via de tv. Men wil nog steeds vermaakt worden met tv content, maar tegelijkertijd ook zelf kunnen bepalen wat ze te zien krijgen op hun tv. Dit zorgt er volgens Mohan voor dat iedere kijker een persoonlijke kijk ervaring heeft.

Voor tv adverteerders betekent dit een glansrijke toekomst, omdat ze de kracht van tv reclames en de specifieke targeting van online video kunnen combineren.

Een ander groot voordeel van online tv is dat statistieken veel specifieker gemeten kunnen worden dan kabel en satelliet tv. Als je meer inzicht hebt in de prestatie van je campagne kun je ook meer invloed uitoefenen op de uiteindelijke resultaten. Loopt het niet helemaal lekker of slaat de campagne juist beter aan dan verwacht, hier kun je op anticiperen door de campagne live aan te sturen. Daarnaast zullen tv adverteerders ook de cord-cutters weer bereiken die ze verloren zijn en zelfs de cord-nevers, mensen die nooit een kabel of satelliet tv abonnement hebben gehad.

Een verbeterde customer journey

Een voorbeeld van hoe er in de toekomst gericht geadverteerd kan worden met tv reclames is programmatic tv. Programmatic is de techniek waarmee merken en bedrijven kunnen bieden op specifieke advertentieruimte voor de tv zoals nu gedaan wordt bij online adverteren.

Door de mogelijkheid van specifieke targeting krijg je als kijker alleen nog maar tv reclames te zien die volgens alle verzamelde data interessant zijn voor jou. Dit klinkt voor marketeers als muziek in de oren! De (video) customer journey kan zo nog meer worden uitgebreid en geoptimaliseerd, wat uiteindelijk zorgt voor betere resultaten!

Reclames op tv zullen hoogstwaarschijnlijk ook interactief worden, Denk hierbij aan de gekleurde knoppen op de afstandsbediening waarmee je bijvoorbeeld een aankoop kunt doen of je gegevens kunt achterlaten, wat in de meest ideale situatie dus kan zorgen voor directe conversie.  

De toekomst is dichterbij dan je denkt

Hoewel programmatic tv misschien nog toekomstmuziek lijkt, wordt er op dit moment door meerdere grote spelers al gebruik van gemaakt. Zo is Philips een samenwerking aangegaan waarbij ze het mogelijk maken advertenties te plaatsen in menuschermen van Philips smart tv’s en zijn er op Nederlandse bodem door NPO en XITE al ontwikkelingen aan de gang.

XITE lanceerde in 2015 al ‘Personalised Music Television’ waarbij Ziggo gebruikers kunnen skippen en liken tussen videoclips. In 2017 gaf XITE adverteerders de mogelijkheid om de data van geregistreerde XITE accounts te gebruiken voor het adverteren via programmatic tv.

Het nieuwe reclame maken via tv is dus minder ver weg dan je denkt!

Blog / Geen onderdeel van een categorie

Dit betekenen de nieuwste wijzigingen in het YouTube-partnerprogramma voor jouw YouTube kanaal

Op 16 januari 2018 zijn er door YouTube nieuwe vereisten voor het deelnemen aan het YouTube-partnerprogramma aangekondigd, dit heeft effect op iedereen met een YouTube kanaal. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om eindschermen en kaarten die naar gekoppelde websites linken, maar ook over het advertentiebeleid en de inkomsten die via YouTube te genereren zijn.

Laatste posts