Jasper voor ABN AMRO: 5 ideeën om uw bedrijf door te lichten
Inschrijven
Blog / Overig

Jasper voor ABN AMRO: 5 ideeën om uw bedrijf door te lichten

Jasper / vrijdag 24 november 2017
Leestijd: +/- 5 minuten

Jasper voor ABN AMRO: 5 ideeën om uw bedrijf door te lichten

Wie een goedlopende zaak heeft, denkt er niet voortdurend aan om het bedrijf nog eens onder de loep te nemen. Toch is het verstandig om dat wel te doen. Een regelmatige check-up van uw bedrijfsvoering zorgt ervoor dat u kansen blijft pakken, innovatief blijft en problemen voor bent.

Een periodieke check-up is eigenlijk gewoon een halfjaarlijkse of jaarlijkse evaluatie en vooruitblik met het businessplan als uitgangspunt. Kies daarvoor bij voorkeur een vast moment in het jaar. Het einde van een kalenderjaar bijvoorbeeld. Maar een grote verandering of het behalen van bepaalde doelstellingen kan ook aanleiding vormen. Jasper Fraikin (23) runt samen met zijn broer het videomarketing bureau FJ Creative. Digital. Production.. Zij voeren ieder kwartaal met het hele team een check uit. ”Zo blijven we scherp en houden we ons team sterk.” Jasper deelt graag zijn ervaringen met andere ondernemers. Hieronder een aantal van zijn tips.

1. Neem check-ups serieus

Een check-up vraagt om herhaling, voorbereiding en aandacht. En niet te vergeten: tijd. Ontbreekt het aan een van deze zaken, dan heeft een check-up weinig zin. “Wij reserveren er tijd voor”, legt Jasper uit. “Naast onze dagelijkse werkzaamheden besteden we 2 tot 4 uur per maand aan het realiseren van de doelen die we tijdens de check-ups hebben bepaald. En de check-up sessies zelf – wij noemen het quarterly meetings – vinden plaats buiten kantoor, zodat ze alle aandacht krijgen.”

Niet alle strategische beslissingen worden tijdens de kwartaalsessies genomen. Een wijziging binnen een functie bijvoorbeeld, wordt apart door het management team opgepakt. “In de kwartaalsessies pakken we de zaken aan die voor het hele team spelen. Binnen de afdelingen zit heel veel kennis en op deze manier delen wij die, zetten we die in en helpen we elkaar verder. Dat versterkt het bedrijf en ook het team. Het geeft veel energie en houdt iedereen gefocust.”

2. Bepaal kortetermijn- en langetermijndoelstellingen

In het businessplan van een organisatie is beschreven welke visie en missie het bedrijf heeft, en hoe deze tot uiting komen in de dagelijkse bedrijfsvoering. Een check-up is bedoeld om te controleren of de koers nog klopt met de missie en visie en in hoeverre het team hier op de juiste wijze aan bijdraagt.

Jasper: “Bij FJ kijken we regelmatig op meerdere niveaus naar de bedrijfsvoering. Wij stellen met het mt eerst langetermijndoelstellingen vast”, legt hij uit. “Tijdens de quarterly meetings vertaalt iedereen die voor zichzelf in korteretermijndoelstellingen, die per kwartaal te realiseren zijn. Een van onze langetermijndoelstellingen is bijvoorbeeld dat we ‘een autoriteit willen worden binnen de videomarketingbranche’.”

“Dat is in eerste instantie heel abstract. Met alle collega’s bedenken we concrete stappen om dit te bereiken. Een collega van onze online-marketingafdeling nam het initiatief om gastblogger te worden op verschillende marketingwebsites. En zo stelt iedereen 2 of 3 persoonlijke doelen op die binnen 3 maanden kunnen worden gerealiseerd.”

3. Kijk terug en vooruit

Een check-up draait niet alleen om het bepalen van nieuwe doelen, maar vooral ook om het evalueren van eerder gestelde doelen en strategieën. Hoe is de afgelopen periode verlopen; moest er ergens worden bijgestuurd? Wat is er bereikt? Zijn de financiële doelen behaald? Zijn de verwachtingen uitgekomen? En: kunnen we met het huidige team de doelstellingen behalen die we beogen? Vervolgens kunt u met het team vooruit gaan kijken: zijn er nieuwe trends en ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op de bedrijfsvoering? Zo ja, hoe kunnen deze worden benut?

Bij FJ heeft een kwartaalsessie er onlangs toe geleid dat het aanbod in animatie video’s nu is onderverdeeld in verschillende animatie stijlen: een basic-, plus- en pro-animatie stijl. “Daarmee geven we aan dat er voor ieder budget een passende stijl is. Een collega van de animatie-afdeling kwam met het voorstel en tijdens de sessie kwamen we tot deze nieuwe invulling. Het bleek een slimme zet. Het vereenvoudigt de communicatie naar onze klanten, die weten nu veel beter wat ze van ons willen en verwachten.”

4. Beloon successen

Het vooraf stellen van doelen maakt werkzaamheden doelgerichter en daardoor duidelijker. Het behalen van doelen geeft een euforisch gevoel: er is weer een succes geboekt! “Iedere keer dat we onze doelen bereiken, vieren we dit met zijn allen”, vertelt Jasper. “Dan gaan we met het hele team iets leuks doen. Skydiven bijvoorbeeld. Dat staat bij ons binnenkort op het programma. Ook dat versterkt weer het teamgevoel en stimuleert iedereen natuurlijk net een beetje extra om de doelen te behalen. Tegelijk willen we niet te veel druk leggen op die doelen en het behalen ervan. Het moet namelijk wel een hulpmiddel blijven.”

5. Houd vol!

Wie aan de slag gaat met check-up sessies moet niet verwachten dat ze meteen iets opleveren. Zowel u als ondernemer als uw team hebben tijd nodig om aan deze werkwijze te wennen en een bijpassende denkwijze te ontwikkelen. “We werken nu een jaar met deze kwartaalsessies en merken dat het steeds beter gaat werken”, ervaart Jasper. “De doelen die we stellen, worden steeds realistischer en de meetings steeds gevarieerder, doordat ze interactiever en creatiever zijn. Dat verhoogt het ‘fungehalte’ en daarmee ook de aandacht en inzet.”

Een laatste tip:

“Wie nog niet met check-ups werkt, raad ik aan om rustig te beginnen. Bedenk eerst goed wat je ermee wilt bereiken. En zorg ervoor dat iedereen in het team gelijkgestemd is. Zet daarna voor jezelf op papier wat je langetermijndoelstellingen zijn. Dat helpt je het team te sturen bij het formuleren van kleinere doelen.”

 

Dit artikel is ook te lezen op: ABN AMRO Zakelijk. 

Blog / FJ Meeting

De video customer journey: Hetzelfde principe toegepast op structurele video content

Één video de wereld in schieten is als in een sneeuwstorm de aandacht willen vestigen op één sneeuwvlok. Nog voor je met je ogen kan knipperen ben je ondergesneeuwd. Wat echter als het je lukt de storm te zijn? Een geoptimaliseerde klantreis creëert customers for life. Op de FJ Meeting 4.0 spreekt onze eigen Fabian over de video customer journey.

Laatste posts