Help-Hub-Hero-Model

Sabine
Help-Hub-Hero-Model

Het viraal laten gaan van een boodschap online door een opvallende video of actie is nog steeds een situatie wat vele marketeers graag zien gebeuren voor hun bedrijf of merk. In korte tijd worden de doelgroep en vele mensen daarbuiten bereikt. Maar wordt daarmee het doel behaald? En houdt u de aandacht van uw doelgroep daarmee ook voor een langere termijn vast? Aannemelijk is dat het merendeel van de bedrijven de aandacht van de doelgroep over het gehele jaar wilt vasthouden. De doelgroep online bereiken en vasthouden op een constant niveau lijkt echter een steeds grotere uitdaging te worden. In dit blog leggen wij u uit hoe dat toch mogelijk is.

Online marketing strategie, een investering

Dat we met zijn allen tegenwoordig een stuk meer online te vinden zijn is inmiddels bekend. Bedrijven zien eveneens in dat zij zich online zichtbaar moeten maken om zich met de consument mee te bewegen. Online campagnes zijn dan ook in grote getale aanwezig. Naast dat de video content inhoudelijk aantrekkelijk moet zijn voor uw doelgroep is één ding zeker, met 1 video komt u er niet! U wilt continue top of mind blijven en uw doelgroep blijven inspireren met relevante content.

 

Help-Hub-Hero model

Google ontwikkelde hiervoor het Help(voorheen Hygiene)-Hub-Hero Model. Het model werd ontwikkeld om handvaten te geven aan bedrijven om hun YouTube video’s over een langere periode op een juiste manier in te plannen. Het HHH-Model beperkt zich echter niet enkel meer tot YouTube video’s maar wordt tegenwoordig veelal gebruikt om alle online content van bedrijven mee te plannen en te categoriseren. Het Help-Hub-Hero model maakt onderscheid tussen drie content categorieën die gezamenlijk zorgen voor een sterke contentstrategie:

Help

Content die alle dagen van het jaar relevant kan zijn. De Help content bevat inhoud waarbij vraag en antwoord, ofwel het leren en instrueren van de online bezoeker centraal staat. Welke onderwerpen met betrekking tot uw producten/diensten of branche zoekt uw doelgroep informatie over op? Wanneer je niet weet hoe je een taart moet bereiden dan zijn er tal van blogs, artikelen en video’s te vinden om je dit stapsgewijs uit te leggen. Voor een banketbakker een mooie manier om te laten zien dat zij kennis in huis hebben en om hun doelgroep online in contact te laten komen met hun producten (deze blog kan overigens ook onder de Help content gecategoriseerd worden). De video’s die wij voor Kruijdenberg geproduceerd hebben geven een goed voorbeeld weer van de Help content. 

 

Hub

De Hub content heeft als doel om de doelgroep gedurende het hele jaar van content te voorzien. Een consistent format met vaste format elementen en tone of voice zijn belangrijk. Vaste regelmaat in het verspreiden van de content staat hierbij centraal. Kijkers van populaire vlogs komen bijvoorbeeld dagelijks of wekelijks terug om hun favoriete vlogger te volgen, denk aan de in Nederland bekende vlogger Enzo Knol. Er zijn echter tal van mogelijkheden; als bedrijf kunt u bijvoorbeeld wekelijks een instructievideo van producten lanceren of juist een moment creëren waarbij je de klant aan het woord laat. Onze klant Gardini geeft in haar content de Hub content goed weer. Zij laten op hun Facebookpagina dagelijks nieuwe content van hun tuinen zien. 

 

Hero

De Hero content is content die wordt verspreid in piekmomenten en heeft het meest weg van traditionele campagnes. Binnen een korte periode wordt de boodschap namelijk via veelal verschillende kanalen de wereld in gebracht. Het doel bij deze content is dat de boodschap snel aanslaat en vooral ook viraal gaat. Verschillende vormen van content worden hierbij gebruikt om de doelgroep te bereiken en de boodschap naar hen te communiceren. Een merk kan per jaar maar enkele momenten hebben waarbij de aandacht zo op hen gevestigd is als tijdens de hero-content periode. Bij Hero content wordt er heel erg ingespeeld op de Emotional Selling Proposition (ESP) in plaats van de Unique Selling Proposition (USP). Een goed voorbeeld van een case waar wij aan hebben gewerkt is die van Hans Liberg, zijn video moest, en ging, binnen een korte periode viraal om bekendheid te genereren. De video van Hans Liberg speelde qua ESP vooral in op de emoties door humor in te zetten. 

Wanneer is het HHH-Model interessant?

De meeste bedrijven gebruiken al een contentkalender, waarom dan het HHH-Model gebruiken? Het model is vooral interessant als u de strategie voor uw content vooraf al concreet hebt. Met het doel voor ogen en de doelgroep op het netvlies kunt u starten met het inplannen van content op basis van het Help-Hub-Hero Model. De inhoud van de content blijft desondanks een belangrijke sleutel tot succes van uw content. Hoe u uit de inhoud en het HHH-Model het meeste kunt halen? Wij helpen u graag verder!