Interview AD - In de spiegel

Algemeen Dagblad
Interview AD - In de spiegel
Tekst: Bert van den Hoogen; Foto: Martin Sharrott

 

Ze zijn voor de tweede keer uitgeroepen tot de beste Google-fotografen van Nederland, leggen aan multinationals uit hoe ze content marketing kunnen inzetten en voorspellen een grote ontwikkeling in videotoepassingen. De jonge tweeling Jasper en Fabian Fraikin uit Alphen behoort tot die aanstormende generatie mediaproducenten, die uiteraard op een zolder zijn begonnen.

SPIEGELBEELD

Fabian: ,,Ik vind het raar om lang naar mezelf te kijken. Ik ben op zoek naar de definitie van mijn eigen spiegelbeeld. ’’

Jasper: ,,Dat heb ik ook. Ik besef dat er nog veel kan veranderen.’’

Fabian: ,,Ik zie in ieder geval niet mijn broer. Qua karakter zijn we niet honderd procent gelijk.’’

Jasper: ,,We doen veel samen en lijken in veel opzichten op elkaar. We verschillen weer voldoende om elkaar aan te kunnen vullen.’’

Fabian: ,,We kennen elkaar goed en voelen elkaar zo goed aan, dat dit in de meeste situaties zijn voordelen heeft. Onze bedrijfsmotto is ook: two minds one face.’’

 

FOTOGRAFIE EN VIDEO

Jasper: ,,Fabian is meer de conceptuele denker. Hij heeft een achtergrond in fotografie, waardoor concepten op een sterke wijze gevisualiseerd worden.

Fabian: ,,Jasper is meer de commerciële man. Hij weet de creatieve kant goed aan marketingdoeleinden te verbinden. We hebben allebei een passie voor beeld maken. Vanuit onze hobby fotografie en online video gingen we vanaf 2010 steeds meer produceren.’’

 

ONDERNEMER 

Jasper: ,,Dat ligt meer bij mij. Ik vind het creatieve proces zeker interessant, maar denk dan al snel in toepassingen. Ik probeer ook de continuïteit in de gaten te houden en denk daarbij strategisch.’’

Fabian: ,,Dat heb ik ook wel en we willen graag groeien. Ik wil niet uiteindelijk alleen maar bezig zijn met managen. Ik wil altijd betrokken zijn bij het creatieve proces en me verder ontwikkelen in fotografie en film.’’

 

"We kennen elkaar door en door en waar nodig vullen we elkaar goed aan"

 

MARKETINGINSTRUMENT 

Jasper: ,,Bij ons houdt het niet op bij het aanleveren van een leuk bedrijfsfilmpje. Dat is voor mij echt het tegenovergestelde van wat wij doen. Wij produceren een webvideo. Bedrijfsfilmpjes duren wel zes minuten. Een webvideo is specifiek gemaakt voor het web en duurt meestal niet langer dan zestig seconden, afhankelijk van het doel en de doelgroep van de video. Voor ons wordt het interessant om ervoor te zorgen dat veel mensen die video bekijken en actie ondernemen. Nog interessanter is het om precies te weten op welk moment in de video iemand naar een link klikt of stopt met kijken. Die techniek in video’s is er en gebruiken we ook.’’

FABIAN: ,,Ons bedrijf FJ Producties is dus niet een videoproductiebedrijf, maar een bedrijf wat het content proces van A tot Z oppakt. Van het bedenken van het concept, het produceren van de video tot het daadwerkelijk inzetten van de video online.’’ 

 

GOOGLE-FOTOGRAAF 

Jasper: ,,In 2012 las Fabian een artikel over Google, dat Google Bedrijfsfoto’s opstartte. Daarmee kun je via Streetview een virtuele rondleiding maken in het bedrijf. Als je met Streetview in een winkelstraat staat, kun je een winkel virtueel binnenstappen en in 360 graden een toer maken. We maken de drempel lager om binnen te stappen. Om als Google-fotograaf een licentie te krijgen, heeft Jasper een examen moeten afleggen bij Google Bulgarije. In 2013 en dit jaar hebben wij in Nederland de meeste tours gemaakt.’’

Fabian: ,,Google Bedrijfsfoto’s is gekoppeld aan de zoekmachine Google en daarin gaan wij nog een stap verder. Zo maken wij onze tours ook interactief met een interactieve omgeving. Je kunt overal op klikken om informatie te krijgen en producten te bestellen. Tevens geven we met statistieken ook inzicht in het gebruik van de virtuele tour.’’

 

SNELLE INTERNETJONGENS

Jasper: ,,We hebben al opdrachten gehad voor een vliegtuigmaatschappij en een supermarktketen. Pas toen ik bij het hoofdkantoor van de vliegtuigmaatschappij door de beveiliging moest, een pasje kreeg met FJ Producties erop en daarna aan tafel zat met dé business-to-business marketeer, besefte ik dat het wel bijzonder is wat we doen.’’

Fabian: ,,Ze zijn allemaal enthousiast, omdat we niet zomaar een verhaal hebben. Of het nou een grote organisatie is of een midden en klein bedrijf, de meeste ambitieuze ondernemers willen dat wij hen adviseren met nieuwe mogelijkheden en ideeën.’’

 

VIRTUELE MARKETING 

Jasper: ,,Onze ambitie is om in Nederland de grootste te worden op het gebied van virtuele content. Of eigenlijk toonaangevend en voorop lopend, waardoor we vanzelf de grootste worden.’’

Fabian: ,,We zijn al ver met de marketingtoepassing van content. Drie jaar geleden was video voor internet nog onbekend als marketingtool. Wij laten allerlei organisaties nu zien wat ze ermee kunnen. Het bedrijf geeft aan wat zij willen overbrengen, wij produceren de content voor het platform waar de kijkers zich bevinden, dus wat de klanten willen zien.’’

 

GEBRUIK PERSOONSGEGEVENS 

Fabian: ,,Bij het inzetten van videoconcepten maken we gebruik van persoonsgegevens en het is voor internetgebruikers niet altijd duidelijk dat dat gebeurt en hoe ver dat strekt. Ik denk dat je dat onmogelijk meer kunt inperken. Het mag wel transparanter, zodat je weet wat er met je gegevens gebeurt. Maar je mag als gebruiker ook wel wat volwassener worden. Iedereen weet hoe het werkt met cookies en dat Facebook je gegevens gebruikt voor marketingdoeleinden.’’

Jasper: ,,Big data, wie kent het begrip niet. We surfen vandaag de dag allemaal online of wisselen data gegevens uit. Wees je ervan bewust dat derden het kunnen gebruiken. Niet alleen voor advertenties, ook om je zoekgedrag te beïnvloeden.’’

 

NABIJE TOEKOMST 

Jasper: ,,De online wereld wordt steeds visueler. Facebook gaat inmiddels de concurrentie aan met YouTube en zet in op streaming video. Het platform van Facebook is heel anders dan YouTube en dus heeft het heel andere mogelijkheden. Dat heeft ook consequenties voor de productie van content. Maak content voor het platform en houd rekening met de doelgroep die dat platform gebruikt.’’

Fabian: ,,Video wordt nog meer gepersonaliseerd. Door je zoek- en kijkgedrag weet een Facebook of YouTube wat je voorkeuren zijn en zal voor jou een video samenstellen. Je stuurt dan een video van je vakantie naar je vrienden, die voor jou is gemonteerd. Doordat ze je voorkeuren weten, kan het zelfs zo dat jij op YouTube net even een andere video te zien krijgt dan ik. Daarnaast is live content steeds meer in opkomst. We willen nog meer betrokken zijn bij het moment.’’ 

 

OVER 10 JAAR 

Fabian: ,,Mijn droom is dat wij op het filmfestival van Cannes een award winnen. Dat zou een enorme erkenning zijn voor ons werk en voor het concept van internetvideo.’’