Wat betekent de GIF voor marketing van nu?
Inschrijven
Blog / Videomarketing, Overig

Wat betekent de GIF voor marketing van nu?

Indy / vrijdag 21 juli 2017
Leestijd: +/- 3 minuten

Wat betekent de GIF voor marketing van nu?

Het kleine zusje van video marketing

Het is simpel, kort en trekt alle aandacht! Marketing wordt steeds meer visueel en de GIF is hier een bijzondere speler in. Een GIF (Graphics Interchange Format) is een bewegende afbeelding. Dit kan een kort stukje video of animatie zijn en speelt zich oneindig (loopend) achter elkaar af. GIFs zijn breed inzetbaar, ze kunnen subtiel een afbeelding tot leven wekken en kunnen in grotere campagnes gebruikt worden als een serie korte animaties.

video marketing

GIFs zijn toegankelijk en in één oogopslag kun je een stilstaand beeld extra beleving geven. Pak je dit goed aan, dan val je op en dat is toch wat we allemaal willen? Een goede GIF zorgt voor een verrassingseffect en soms zelfs een beetje een mindfuck, zo blijf je er onbewust langer naar kijken.

Een andere vorm GIF is een cinemagraph. Dit is een geanimeerde GIF waarbij één deel van de foto in beweging is. Een cinemagraph straalt meer rust uit en kan bizarre, maar mooie beelden opleveren. Ook dit is breed inzetbaar en krijgt meer aandacht binnen marketing uitingen dan een traditionele foto.

video marketing

Het gebruik van GIFs is de afgelopen jaren immens populair geworden en gegroeid tot een gerespecteerde vorm van visuele content. Een goede marketeer spreekt de taal van het internet en deinst niet terug voor trends, maar het is wel van belang om relevante content op het juiste moment te blijven delen. Als bedrijf of merk wil je ook niet te hard je best doen om ‘’cool’’ te lijken. Pas het daarom gebalanceerd toe binnen de marketingstrategie en blijf binnen je eigen huisstijl. Een mooi voorbeeld is Nike die cinemagraph toepast binnen de e-mail marketing.

video marketing

YouTube introduceert thumbnails die op GIFs lijken

Het gebruik van GIFs is de afgelopen jaren immens populair geworden en gegroeid tot een gerespecteerde vorm van visuele content. Een goede marketeer spreekt de taal van het internet en deinst niet terug voor trends, maar het is wel van belang om relevante content op het juiste moment te blijven delen. Als bedrijf of merk wil je ook niet te hard je best doen om ‘’cool’’ te lijken. Pas het daarom gebalanceerd toe binnen de marketingstrategie en blijf binnen je eigen huisstijl. Een mooi voorbeeld is Nike die cinemagraph toepast binnen de e-mail marketing.

video marketing

Alleen video’s die langer dan 30 seconden duren komen in aanmerking voor een geanimeerde thumbnail, daarnaast hanteert YouTube zelf ook bepaalde criteria om te bepalen welke video een preview krijgt of niet. Dit wordt bepaald op gebied van video onderwerp en content.

De bewegende thumbnails worden automatisch gegenereerd met AI (Artificial Intelligence) uit de eerste helft van de video, zonder enige input van de videomakers wordt er bepaald of deze content juist weergeeft wat er in de totale video gebeurd of waar het over gaat. Tot nu toe kun je als videomaker dus niet zelf bepalen welke preview er getoond wordt. Hoewel deze nieuwe feature handig is voor de kijker, lever je als videomaker wel een beetje controle in.

Benieuwd hoe jouw marketing strategie succesvoller ingericht kan worden met verschillende soorten visuele content? Vraag hier het video marketing kansenonderzoek aan.

Bronnen: The Verge, Ometria, 

Animatie GIF door:  Robin Davey 

Header door: Kevin Burg en Jamie Beck

Blog / Overig

10 angsten en feiten over video marketing

Waarom maakt nog niet iedereen gebruik van video marketing? Helaas zijn er nog te veel angsten en vooroordelen op dit gebied. Zonde! Wij helpen je graag verder…

Laatste posts