Succes met bumper advertenties in 4 stappen
Inschrijven
Blog / Videomarketing

Succes met bumper advertenties in 4 stappen

Indy / woensdag 18 oktober 2017
Leestijd: +/- 7 minuten

Succes met bumper advertenties in 4 stappen

In 2016 introduceerde YouTube de nieuwe bumper ads: De bumper ad is een 6 seconden durende video die op YouTube vertoond wordt voordat de door de kijker gekozen video afspeelt. Deze vorm van adverteren is ideaal voor het creëren van bereik en frequentie en ze zijn beschikbaar via Adwords als toevoeging op een bestaande video campagne. Bumper ads bereiken een grotere doelgroep en werken op basis van CPM (kosten per duizend vertoningen).

Met deze korte video speelt Google in op de enorme populariteit van het kijken naar online video’s en met name de mensen die onderweg een korte video willen ‘snacken’. Waarschijnlijk kijk je zelf ook bij het starten van een advertentie even naar de lengte van de spot voordat je verder kijkt. Een korte video zorgt ervoor dat de 6 seconden worden afgekeken, zo gaat geen deel van de boodschap verloren en is de kijker niet geïrriteerd door het te zien krijgen van een advertentie.

De meeste YouTube advertenties zijn 30 (en soms 15) seconden, dus om de boodschap in 6 seconden te verwerken is een hele kunst. Marketeers hebben deze uitdaging op zich genomen en er zijn mooie resultaten uit voort gekomen. Hoewel er nog geen checklist of succesformule is hebben wij al wel 4 tips die jouw bumper advertenties beter kunnen maken.

1. Richt je op één doel

Het blijft een uitdaging: Je boodschap communiceren binnen een paar seconden.. Meestal is er in een webvideo wel tijd voor een kort verhaaltje, wat productinformatie, een eventuele aanbieding en slogan, maar als je maar 6 seconden tot je beschikking hebt kan je dat nooit allemaal kwijt. Bumper ads zijn gebouwd om zoveel mogelijk kijkers te bereiken op momenten dat ze openstaan voor een korte en directe boodschap. Het hebben van één doel is hierbij cruciaal. Je kiest voor een gerichte aanpak en zo vertel je jouw boodschap binnen de 6 seconden. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat jouw doel is om een product te verkopen of enkel een grap te maken. Zodra je hebt besloten wat er gecommuniceerd wordt kun je je creativiteit richten op enkel de elementen die een bijdrage leveren aan het behalen van je gewenste doelstelling. Een goed voorbeeld hiervan is Krispy Kreme.

2. Gebruik de tijd slim

Denk aan hoe de kijker bij jouw bumper ad terechtkomt: Er is op een YouTube video geklikt en de kijker wil deze graag bekijken. Er is niet gekozen voor het zien van jouw ad, deze wordt namelijk getoond tijdens het wachten op de andere video. Het is een risico om abrupt te beginnen, maar hoewel het vanwege de korte beschikbare tijd logisch klinkt kun je ook even wachten tot de kijker zich georiënteerd heeft.

Veel van de meest effectieve bumper ads beginnen met een ongewoonlijke situatie of visualisatie waardoor de kijkers nieuwsgierig worden of zich afvragen wat er zich gaat afspelen. Omdat de kijker binnen een paar seconden meegenomen wordt in de video komt de ‘climax’, meestal het product of de dienst, als een verrassing. Met deze eenvoudige benadering kun je voorkomen dat men bij de opening al zijn interesse verliest. Een goed voorbeeld hiervan is Secret Deodorant die de boodschap heel simpel houdt met een sterke call to action.

3. Begin met een iets langere video

Een goed startpunt voor het samenstellen van jouw bumper ad is door je 30 seconden advertentie als basis te nemen. Vanuit hier kun je de lengte van de shots, de verhaalopbouw en andere elementen binnen de video aanpassen voor de 6 seconden bumper ad. Je bent natuurlijk beter af als je voorafgaand aan de videoproductie al weet dat je een bumper ad wil inzetten. Op die manier kun je tijdens de opnames speciale beelden schieten voor de 6 seconden bumper ad.

Houd er rekening mee dat je andere media uitingen hiervoor ook een goede springplank kunnen bieden. Het 6 seconden format kan uitstekend zijn voor het versterken van een uitgebreide marketingcampagne, videocampagne of gewoon het maken van eenvoudig beeldmateriaal met opvallende muziek. Afhankelijk van het doel van je bumper advertentie kunnen deze eenvoudigere concepten net zo vruchtbaar zijn als de langere video advertentie. Een goed voorbeeld van een zeer beknopte boodschap die wel heel duidelijk is is van Tom Ford, met enkel wat beelden gecombineerd met tekst wordt  de boodschap snel overgebracht naar de kijker.

4. Bouw een campagne voor impact en langdurig succes

Het inzetten van bumper advertenties is een relevant advertentie type binnen je video marketing strategie. Zie de inzet van bumper advertenties wel als één van de mogelijke advertentie types binnen je grotere video marketing strategie. Om echte impact te creëren met een videocampagne is meer nodig dan een bumper advertentie. Ons motto is daarom ook: één video is géén video. De doelgroep moet op de juiste momenten met relevante content geconfronteerd worden. Hiervoor zijn structureel slimmere video’s nodig voor de steeds kritischer wordende kijker.

Je zou kunnen beginnen met een set van 3 tot 5 bumper ads. Zo houd je ook duidelijk wat de doelstelling per video moet zijn en welke verwachtingen je hierbij hebt. Door de verwachting te creëren van wat kijker in de video te zien krijgt kan er sneller en met meer impact aangetrokken worden tot je product of dienst (bijvoorbeeld door humor te gebruiken). Als iemand 1 video heeft gezien en daarna de andere versies bekijkt die allen in dezelfde verhaallijn vallen, maar net iets anders zijn (bijvoorbeeld van een andere kant bekeken of een aanvulling op de andere video) zal de kijker goed reageren op deze variaties. De kijker herkent de video’s en het onderwerp, maar het is nog steeds vernieuwend.

Door in campagne vorm te werken is het ook makkelijker om na te denken over hoe je hier impact mee creëert. Verschillende video’s kunnen samen een groter verhaal vertellen en dat is uiteindelijk wat je wil. Het is al moeilijk genoeg om je hele verhaal in 6 seconden te verwerken, door bumper ads in campagne vorm te delen kun je na 1 bumper ad doorbouwen op je verhaal in de daarop volgende video’s. Benieuwd naar een goede bumper ad campagne? Old Spice is hier een mooi voorbeeld van:

Bron: Think with Google
Header by: Cooler Media

Laatste posts