Zo pas je je merk aan op de laatste multiculturele Google statistieken
Inschrijven
Blog / Videomarketing

Zo pas je je merk aan op de laatste multiculturele Google statistieken

Indy / dinsdag 6 februari 2018
Leestijd: +/- 5 minuten

De toekomst is multicultureel. Dus als merken inclusiviteit en representatie niet als onderdeel van hun marketinginspanningen beschouwen, lopen ze het risico niet relevant te worden. Nieuw onderzoek toont aan hoe raciaal en etnisch diverse YouTube-gebruikers zijn en wat marketeers moeten weten om dit groeiende publiek te bereiken.

De volgende generatie YouTube-gebruikers zal steeds diverser worden. Om deze zeer betrokken en snelgroeiende gemeenschappen aan te trekken moeten marketeers prioriteit geven aan de multiculturele inhoud van video, de kijkers en ook de personen die de content creëren.

De cijfers liegen er niet om..

In de VS is 41% van de maandelijkse YouTube gebruikers etnisch divers en 64% van deze doelgroep kijkt meer video’s dan een jaar geleden. 66% van deze doelgroep geeft aan het belangrijk te vinden dat verhaallijnen van video’s representatief zijn aan hun dagelijkse ervaringen. 3 van de 4 personen ziet graag dat merken meer diversiteit representeren binnen de advertenties en geeft aan eerder een aankoop te overwegen bij een merk dat diversiteit in een positief en alledaags daglicht zet.

De diversiteit van autochtoon-Nederlandse bevolking wordt ook steeds groter

Volgens het CBS telde Nederland in 2017 bijna vier miljoen mensen met wortels deels of geheel in het buitenland. De derde generatie is hier niet in meegeteld. Bijvoorbeeld, de eerste grote stroom Chinezen kwam al in 1911 naar Nederland. Generaties die daarna kwamen zijn geregistreerd als Nederlanders. De CBS-cijfers zetten ons dus geregeld op het verkeerde been. Het geboorteland zegt steeds minder over de etnische afkomst van mensen, de etnisch-culturele diversiteit van de autochtoon-Nederlandse bevolking wordt ook steeds groter.

Multicultureel publiek wil en verwacht representatie en inclusiviteit

YouTube-gebruikers willen verhaallijnen zien die hun dagelijkse ervaringen weerspiegelen en die zaken aanpakken die belangrijk zijn voor hun gemeenschap. Merken zullen er goed aan doen dit culturele momentum te benutten door het publiek de representatieve en inclusieve content te bieden die ze verwachten.

De samenleving in de grote steden is al divers en dat wordt ook steeds meer in de rest van Nederland. We groeien toe naar een Nederland waarvan over een jaar of veertig mogelijk de helft van de bevolking geheel of gedeeltelijk een buitenlandse afkomst zal hebben. Maar tot nu toe is er nog weinig sprake van persoonlijke herkenning in (de uitingen) van mainstream media, politiek, mode en scholen.

Taal en cultuur zijn erg belangrijk wanneer mensen berichten met commerciële of informatieve inhoud ontvangen. Houdt er rekening mee dat je doelgroep hoogstwaarschijnlijk bestaat uit mensen met verschillende afkomsten.

In dit tijdperk van social media met de enorme overvloed aan content is relevantie de sleutel tot succesvolle marketing en de klant zit in de driver’s seat. Steeds vaker vervult de klant de rol van co-promotor of co-designer: producten worden niet alleen meer verkocht aan de klant, maar met de klant. Roepen dat jouw product de beste is, volstaat niet meer. De doelgroep wil begrepen worden, tegemoet gekomen worden, en vooral ook meedoen.

Inspiratie nodig?

Deze Australische voedsel makelaar legt het er wel heel dik bovenop..

Een ander mooi voorbeeld is Nike, niet voor niks een van de meest succesvolle bedrijven ter wereld. Nike staat bekend om zijn sterke advertenties, motiverende videomarketing en focus op mensen van alle soorten en maten.

Vorig jaar lanceerde popster Rihanna haar eigen make-up lijn ‘Fenty Beauty’ met als doel: Het aanbieden van make-up voor alle soorten huidskleuren. Fenty Beauty was de make-up lancering die over de hele wereld werd gehoord – letterlijk. De instant-populariteit van de 90 verschillende productsoorten zorgde voor lege schappen en gecrashte websites binnen no-time. De marketing werd gefocust op de schoonheid van vrouwen van verschillende afkomsten en bleek een groot succes.

 

De vraag is dus niet: ‘Hoe passen wij multiculturele marketing toe?’. De vraag is: ‘Hoe passen we onze marketing toe in een multiculturele omgeving?’.

Blog / Videomarketing

Dit zeggen de experts over videomarketing in 2018

Aan het eind van 2017 vond de vierde editie van de FJ Meeting plaats. Ons jaarlijks videomarketing congres. Tijdens deze middag vol inspiratie en videomarketing tips deelden verschillende experts de meest interessante videomarketing inzichten die zij in 2017 hebben opgedaan en de grootste voorspellingen voor het nieuwe jaar. We hebben er een aantal voor je verzameld.

Laatste posts